Aan de oplader

Vakantietijd: voor velen de tijd voor ontspanning, het moment om de eigen accu op te laden, even weg van de dagelijkse routine, wellicht ook even weg uit de dagelijkse omgeving. Voor een aantal mensen is de vakantie hier het enige moment voor, die paar weken in het jaar.

Er zijn gelukkig ook manieren om iedere dag je accu bij te laden, zonder dat je naar een ander land hoeft te gaan of vrij hoeft te nemen. Naast een goede nachtrust, zoals in mijn vorige blog beschreven, kun je ook overdag jezelf opladen. Hier zijn wat tip’s:

  • Gun jezelf dagelijks een time-out: een rustmoment (los van eventuele lunch- of koffiepauzes), een korte periode waarin je afstand neemt en je terugtrekt, mentaal en/of fysiek. Wat zo’n rustmoment precies inhoudt, verschilt per persoon. Voor de een is het een luchtje scheppen en buiten een ommetje maken, voor de ander is het naar muziek luisteren. Weet wat jouw oplaadmanieren zijn en maak er iedere dag gebruik van. In drukkere tijden raad ik je aan om vaker een rustmoment te creëren, ook al voelt het alsof je er geen tijd voor hebt!
  • Rustgevende muziek of geluiden kunnen helpen. Een voorbeeld uit mijn praktijk: een man die ik een paar maanden terug coachte in zijn stressmanagement haalt zijn ontspanning uit wandelingen door de natuur. Het was niet altijd mogelijk om de natuur in te gaan, dus haalden we de natuur naar hem in de vorm van geluiden uit de bossen en duinen waar hij graag wandelt. Deze geluidsopnames hielpen hem om een moment van ontspanning en opladen te creëren en hij gebruik ze nog steeds. Het handige is dat je zo’n geluidsopname of je rustgevende muziek kunt luisteren waar en wanneer je maar wilt. Je kunt je eigen opnames maken van rustgevende geluiden of van internet halen.
  • Ademhalingsoefeningen zijn ook uitstekend om tot rust te komen. Een voorbeeld van een oefening:

Ga zitten met beide voeten op de grond.
Adem in door je neus, niet te diep.
Maak een tuitje van je mond en verleng je uitademing. Verlengen van je uitademing houdt in dat je uitademing langer duurt dan je inademing en dat je na het uitademen niet meteen weer inademt. Bijvoorbeeld: adem 2 seconden in en 4 seconden uit. Na de uitademing wacht je 2 seconden voor je weer inademt.
Herhaal deze ademhaling 8 keer.
Let op dat je echt niet te diep inademt, maar wel helemaal tot in je buik. Dus rustig inademen en doorademen naar je buik. Dit kun je controleren door een hand op je buik te laten rusten en je andere hand op je borstkas te houden. Als de hand op je borstkas maar nauwelijks beweegt, adem je goed. Deze ademhalingsoefening is ontleend aan het boek ‘Verademing. Goed ademhalen voor ontspanning, beter slapen, meer energie, sneller afvallen.’ van de hand van Bram Bakker en Koen de Jong. Een aanrader als je meer wilt lezen over wat een goede ademhaling voor je kan betekenen!

  • Maak er een routine van zodat het een automatisme wordt om dagelijks op te laden. Wat hierbij helpt is om het op vaste momenten te doen en een herinnering in je telefoon of je agenda te zetten.

Geniet van iedere dag een ‘vakantiemomentje’!