De baas over je tijd en je werk – voorjaarsworkshop timemanagement

Heb jij regelmatig werk over aan het eind van je (werk)dag? Moet je je vaak haasten? Ben je druk maar niet met de dingen die je je had voorgenomen om te doen?

Kom naar de workshop ‘De baas over je tijd en je werk’.

 

Hierin besteden we aandacht aan:

  • Tijdvreters.
  • Handige voorbeelden van effectieve methoden/aanpakken.
  • Praktische tips.

De workshop is interactief en praktisch: je gaat concreet aan de slag aan de hand van korte oefeningen en je leert dankzij uitwisseling van ervaringen ook van de andere deelnemers.


Na deze workshop:

  • Weet je waar voor jou (tijd)winst te behalen is.
  • Heb je inzicht in hoe jij meer grip op je tijd en je werk krijgt.
  • Beschik je over praktisch toepasbare handvatten om je tijd en werk de baas te zijn.

 

Praktische informatie:

Datum en tijd: de workshop wordt dit voorjaar 2 keer gegeven:

zaterdag 18 maart, 14.00 – 16.00 uur, inloop vanaf 13.45 uur.
Of:
donderdag 6 april, 20.00 – 22.00 uur, inloop vanaf 19.45 uur.

Locatie: Amersfoort.

Kosten: € 60,- (inclusief 21% btw). Hier zijn drinken, snacks èn een reader met handige tips bij inbegrepen.
Aanmelden: vul het aanmeldingsformulier in en mail dit naar ellen-senso@outlook.com. Meer informatie over aanmelden, betalen en locatie vind je op het aanmeldingsformulier.

Wees er snel bij, want om iedereen genoeg persoonlijke aandacht te geven, is het aantal personen dat mee kan doen, beperkt!

 

Neem bij vragen contact op met Ellen de Graaf via 06 – 1691 4490 of ellen-senso@outlook.com.

De baas over je tijd en je werk – workshop timemanagement

Heb jij regelmatig werk over aan het eind van je (werk)dag? Moet je je vaak haasten? Ben je druk maar niet met de dingen die je je had voorgenomen om te doen?

Kom naar de workshop ‘De baas over je tijd en je werk’.

 

Hierin besteden we aandacht aan:

  • Tijdvreters
  • Handige voorbeelden van effectieve methoden/aanpakken.
  • Praktische tips.

De workshop is interactief en praktisch: je gaat concreet aan de slag aan de hand van korte oefeningen en je leert dankzij uitwisseling van ervaringen ook van de andere deelnemers.


Na deze workshop:

  • Weet je waar voor jou (tijd)winst te behalen is.
  • Heb je inzicht in hoe jij meer grip op je tijd en je werk krijgt.
  • Beschik je over praktisch toepasbare handvatten om je tijd en werk de baas te zijn.

 

 

Praktische informatie:

Datum en tijd: zaterdag 10 december, 13.45 – 16.00 uur.

Locatie: Amersfoort.

Kosten: € 75,- inclusief 21% btw. Hier zijn drinken, snacks èn een reader vol handige tips bij inbegrepen.
Speciaal tarief voor snelle beslissers: als je je uiterlijk 18 november aanmeldt, betaal je geen € 75,- maar € 50,-.

Aanmelden: vul het aanmeldingsformulier-workshop-timemanagement in en mail dit naar ellen-senso@outlook.com. Meer informatie over de aanmeldingsprocedure, betalen en locatie vind je op het aanmeldingsformulier.

Wees er snel bij, want om iedereen genoeg persoonlijke aandacht te geven, is het aantal personen dat mee kan doen, beperkt!

 

Vragen: neem contact op met Ellen de Graaf via 06 – 1691 4490 of ellen-senso@outlook.com.

Net vakantie gehad en nu al weer toe aan vakantie?

Komt dit je bekend voor: na je vakantie was je lekker uitgerust en weer vol energie, maar na een week werken ben je dat fijne uitgeruste, ontspannen gevoel al weer kwijt. En ben je misschien al weer opnieuw toe aan vakantie. Ik hoor dit regelmatig van mensen die ik coach of train terug en heb het ook de afgelopen maand weer van behoorlijk wat mensen in mijn omgeving gehoord. Voor een aantal mensen geldt het ook voor weekenden: in het weekend komen ze bij en voelen ze zich redelijk tot goed uitgerust en ontspannen en na een of twee dagen werken is er niets meer van dat gevoel over.

Hoe hou je het uitgeruste gevoel, de ontspanning of de energie die je tijdens je vakantie (of in het weekend) hebt opgedaan, vast?

Dat kun je doen door gebruik te maken van dat wat jou in je vakantie of weekend helpt om tot rust te komen.
Stap 1: ga eens na: wat was er anders gedurende je vakantie? En dan vooral: wat deed JIJ anders? Wat deed je meer, wat deed je juist niet? Noteer alles wat je kunt bedenken. Een voorbeeld kan zijn dat je tijdens vakantie (meer) afleiding hebt, waardoor je weinig tot niet aan je werk denkt. Of misschien ben je meer buiten, of meer in beweging. Die afleiding kun je ook buiten je vakantie en weekend creëren, zodat je na je werk, in je privétijd ook ontspant.
Dat is dan stap 2: welke van de ontspannende, rustgevende zaken die je hebt kunnen ontdekken, kun je ook in je huidige situatie toepassen? Dus als afleiding voor jou de sleutel is, kun je uitproberen welke elementen van die afleiding je kunt overhevelen naar het hier en nu. En werkt lekker in de buitenlucht zijn goed voor jou, dan kun je bijvoorbeeld er voor zorgen dat je iedere dag een frisse neus haalt. En dat kan na je werk en natuurlijk ook gedurende een werkdag.

Succes met het creëren van je dagelijkse portie vakantie- of weekendgevoel. Ik ben benieuwd naar je ervaringen!

Ontspannen is essentieel

Voldoende ontspannen is essentieel, van levensbelang zelfs. Ontspan je niet voldoende, dan loop je het risico op uitputting, mentaal en/of lichamelijk. Doe jij genoeg aan ontspanning? Lukt het je gemakkelijk om te ontspannen in drukke of stressvolle tijden? De balans tussen inspanning en ontspanning is belangrijk. Niet alleen in drukkere tijden, maar ook in rustigere tijden. Er zijn ontzettend veel tips te geven voor hoe je te ontspannen. Ik heb er een aantal voor je geselecteerd die je in principe altijd en overal kunt toepassen.

  • Ontspan mentaal. Las regelmatig een pauze in en richt je aandacht dan even op iets anders dan hetgeen waar je mee bezig was. Klaar met je werk? Zorg ook in je vrije tijd voor afleiding, iets waar je je gedachten mee kunt verzetten. Deze afleiding ontspant je geest.
  • Ontspan je spieren. Een veel gebruikte oefening is een spierontspanningsoefening gebaseerd op de Progressieve Relaxatie methode van Jacobson. Met deze methode leer je spanning in je spieren waarnemen en vervolgens loslaten. Naast bewustwording van spanning levert de oefening je ook gelijk ontspanning op. In de oefening worden alle spieren of spiergroepen achter elkaar aangespannen en ontspannen. Kort gezegd gaat het als volgt:

Ga gemakkelijk zitten op een stoel of liggen op bed. Voeten naast elkaar op de grond of benen naast elkaar, armen naast je lichaam. Haal eerst een aantal keer rustig adem. Begin vervolgens met het spannen van je voet (bijvoorbeeld door te krommen of juist te strekken), hou je voet even gespannen en laat na een paar tellen weer los. Doe hetzelfde met je andere voet. Ga langzaam naar boven: kuiten, bovenbenen, billen, buik, handen, armen, schouders, nek en hals, gezicht.

  • Ontspan (via) je ademhaling. Door te ademen zoals je zou doen als je ontspannen bent, help je jezelf ontspannen te worden. Doorademen tot in je buik helpt. Of je goed doorademt kun je controleren door een hand op je buik te laten rusten en je andere hand op je borstkas te houden. Als de hand op je borstkas maar nauwelijks beweegt, adem je goed. Het verlengen van je uitademing helpt ook om te ontspannen. Daar is deze oefening voor:
    Zet een stopwatch op 10 minuten en ga op een rustig plekje zitten, rechtop, rug en billen tegen de leuning van je stoel en voeten naast elkaar. Adem 2 seconden in en 4 seconden uit. Na de uitademing wacht je 2 seconden voor je weer inademt. Als je dat prettig(er) vindt kun je tijdens deze oefening muziek luisteren.

De ademhalingsoefening komt uit een handig boekje over het belang van een goede ademhaling: ‘Verademing. Goed ademhalen voor ontspanning, beter slapen, meer energie, sneller afvallen.’, geschreven door Bram Bakker en Koen de Jong. Hierin staan nog meer nuttige ademhalingsoefeningen. Verder kun je ook eens kijken op www.ontspanningsoefeningen.com, voor nog meer oefeningen, ook met audiobegeleiding.

Geniet van je ontspanmomenten!