Van goede voornemens naar gewoonte

1 januari is zo’n ik-start-vandaag-met-mijn-goede-voornemen-dag. En? Is het gelukt om je voornemen om te zetten in actie? Hou je het nog steeds vol? Ik vermoed dat het gros van deze goede voornemens gesneuveld is. Vaak gaat het om iets waarmee je wilt stoppen, om iets wat je anders wil aanpakken, dingen die je meer wilt doen. Dit gaat allemaal om een verandering in je doen en laten, om gedragsverandering. Dat is wennen en kost nog wel eens moeite, want meestal gaat het om verandering van ingebakken gedrag. Je bent eraan gewend om iets op een bepaalde manier te doen, het is een gewoonte, je doet het als het ware zonder er bij na te denken. Dat doe je dan niet zomaar opeens anders. Je zult er allereerst bewust mee aan de slag moeten gaan; van haast zonder er bij na te denken naar bewust iets anders doen of iets laten. Uiteindelijk komt het neer op ‘gewoon’ doen, en het heel vaak doen zodat het een gewoonte wordt. Deze tips helpen je om je voornemens door te zetten en het vol te houden.

  • Formuleer je voornemen positief. Geef aan wat je wèl wil doen, in plaats van wat je niet meer wil. Dus in plaats van ‘ik snoep niet meer’ zeg je ‘ik eet voortaan gezond’. Of in plaats van ‘ik wil niet meer te snel ja zeggen op verzoeken’ is je voornemen ‘ik zeg nee als ik ergens geen tijd voor heb’.
  • Neem je per dag of per situatie dat je voornemen aan de orde is, concrete acties voor. Hoe ga je vandaag gezond eten, hoe zeg je morgen nee tegen die collega? Hoe concreter je het verwoordt, hoe makkelijker om te onthouden en hoe laagdrempeliger om te doen.
  • Realiseer je wat jouw moeilijke momenten zijn, wanneer kom je in de verleiding om terug te vallen in oude gewoonten? En bedenk daar een actie of oplossing voor. Is bijvoorbeeld ’s avonds bij het tv kijken een moment waarop je gemakkelijk naar snoep grijpt? Zoek dan bijvoorbeeld afleiding in iets anders, ga iets doen, zoek gezelschap op. Of eet een gezonder alternatief.
  • Maak het jezelf zo gemakkelijk mogelijk om je voornemen uit te voeren. Wil je bijvoorbeeld 3 x per week sporten? Doe ’s ochtends gelijk je sportkleren aan, als je in de ochtenden wilt sporten of neem je sportkleren mee naar je werk zodat je rechtstreeks vanuit je werk kunt gaan sporten.
  • Blijf je bewust: sta regelmatig stil bij je voornemen en herinner je zelf er van tijd tot tijd aan. Je kunt bijvoorbeeld een reminder op een post-it schrijven en die op de spiegel in de badkamer plakken, of op je computer, de koelkast, het stuur in je auto, of welke plek dan ook waar je regelmatig kijkt. Zet een herinnering in je digitale agenda en laat die bijvoorbeeld iedere maand terugkeren.

En denk er ook aan om jezelf een compliment te geven wanneer het je lukt om te doen wat je van plan was!