Heb jij regelmatig werk over aan het eind van je (werk)dag? Moet je je vaak…

Moet ik dit nu doen?
De laatste tijd zag ik het zinnetje ‘Moet ik dit nu doen?’ weer veel opduiken op internet. Het is een populair hulpmiddel om prioriteiten te stellen, omdat het zo goed werkt. Ik heb hem al vaak als tip meegegeven aan mensen die ik coach en stuk voor stuk vinden ze het heel bruikbaar. Daarom deel ik hem hier graag ook.
Om jezelf te helpen je prioriteiten te bepalen, stel je je bij ieder verzoek of taak die je op je afkrijgt, de volgende vraag: Moet ik dit nu doen? Je stelt deze vraag vijf keer en legt daarbij de klemtoon steeds op een ander woord. Beantwoord je de eerste (of een volgende) vraag met ‘nee’, dan hoef je de overige vragen niet meer te beantwoorden en kun je de taak naast je neerleggen of aan een ander overlaten.
Moet ik dit nu doen?
Is het een uit te voeren actie of is het informatie? Moet er überhaupt wat gedaan worden?
Moet ik dit nu doen?
Hiermee bepaal je het belang en noodzaak van de taak. Is het echt nodig dat het gedaan wordt? Of zou het fijn zijn als het gedaan wordt?
Moet ik dit nu doen?
Hoort de taak bij jou? Of kan een ander het beter doen, omdat diegene meer tijd heeft of meer kwaliteiten voor die klus? Kun je de taak delegeren?
Moet ik dit nu doen?
Is er ook een andere oplossing mogelijk? Wat is de meest effectieve aanpak?
Moet ik dit nu doen?
Is het echt iets wat perse nu gedaan moet worden? Kan het wachten?
De essentie is dat je niet gelijk in actie komt en eerst even de tijd neemt om te bepalen wat het handigst is. Zo kun je de juiste dingen goed doen!